BK-Books.eu » Wat Jezus werkelijk zei » De eerste recensie van WJWZ!

De eerste recensie van WJWZ!

Kernwoorden: , , ,

Opzienbarend en boeiend

Van de hand van A.G.P. Spamer verscheen zojuist de eerste (korte) recensie van WJWZ als NBD Biblion recensie. De NBD levert aan bibliotheken iedere week korte recensies van nieuw verschenen boeken en die zijn meestal te vinden op bol.com op de pagina van het betreffende boek. Deze ook: http://www.bol.com/nl/p/wat-jezus-werkelijk-zei/1001004011500391/#product_description . De opmerkelijke eerste zin luidt:

Dit opzienbarende boek zal door het Vaticaan bepaald niet op prijs worden gesteld.

De recensent formuleert duidelijk waarom. Het boek krijgt behalve ‘opzienbarend’ de kwalificatie ‘boeiend’. In twaalf regels kan de recensent uiteraard niet de hele inhoud weergeven. Terecht wordt gezegd dat soms onbekende begrippen worden gebruikt. Als de lezer zijn Wikipedia of andere naslagwerken dan wel internetzoekopdracht in zo’n geval even gebruikt, komt dat wel goed, hoop ik.

Ik ben blij met deze recensie omdat zij bevestigt wat vrienden en familie al meldden: het boek is boeiend, vraagt iets van de lezer(es). Benieuwd word ik hierdoor of het ook iets oplevert: inzake de nieuwe informatie over Jezus en zijn opvattingen en over de achtergronden en receptie daarvan, of inzake de verwerking daarvan, nu en in het verleden.

Recensent Spamer, met die mooie eerste zin heeft u dit boek een prachtig citaat verschaft om het boek onder de aandacht te brengen. Ik hoop dat het niet alleen in het Vaticaan gelezen wordt! Overigens neem ik aan dat ook daar gezonde lezers uit gezonde historische en hopelijk spirituele inzichten waardevolle conclusies zullen weten te trekken, eerst innerlijk en misschien aarzelend, na een tijdje ook in opvatting en gedrag.

Boudewijn Koole

In 1947 werd ik geboren in Sint Laurens, en studeerde vanaf 1965 in Amsterdam theologie (was student-assistent bij † prof. Harry Kuitert, VU) en filosofie (hoofdvak metafysica bij prof. Otto Duintjer, UvA; mijn afstudeeronderwerp was de eenheid van de tegenstellingen in de westerse dialectiek speciaal bij Marx en zijn voorlopers). Onder leiding van † prof. Gilles Quispel (UvUtr) promoveerde ik op de visie op de ‘eenheid van man en vrouw’ in het christendom (bij onder meer Jacob Böhme). Ik schreef een aantal boeken (zie in kolom links). Terugkerende thema's vormden de relatie tussen taal, denken en werkelijkheid (filosofisch onder meer bij Wittgenstein, Boehme en het oosterse non-dualisme) en de directe verbanden hiervan met de visies op de man-vrouw-verhouding en alle andere dualiteiten of liever non-dualiteiten via het concept van de eenheid van tegenstellingen in West en Oost, met andere woorden een universeel thema dat ik deels al eerder had ontmoet als onderwerp van mijn doctoraalscriptie. Mijn recente publicaties betreffen de vertaling met commentaar van Jacob Böhmes "Theoscopia" (verlichting; het zien als God), 2019, en een inleiding in het denken van Jacob Böhme "Eenvoud en diepgang in en buiten alle tegenstellingen", te verschijnen in 2020.